همه چیز در مورد بیماری ام اس MS

همه چیز در مورد بیماری ام اس MS

همه چیز در مورد بیماری ام اس MS

تشخیص بیماری ام اس

تست معینی برای ام­اس وجود ندارد و بر مبنای رد دیگر بیماری­ها با نشان ها و علائم مشابه می­باشد.

تست خونی برای کمک به رد دیگر بیماریها با علائم مشابه ام­اس می­باشد. تست­هایی برای بررسی بیومارکرهای خاص مرتبط با ام­اس درحال توسعه هستند و ممکن است به تشخیص بیماری کمک کنند.

تپ نخاعی (لومبار پونکچر) که در آن برای بررسی آزمایشگاهی، مقدار کمی از مایع مغزی-نخاعی از کانال نخاعی شما برداشته می­شود. این نمونه می­تواند ناهنجاری آنتی­بادی­های مرتبط با ام­اس را نشان دهد. تپ نخاعی همچنین می­تواند عفونت­ها و دیگر بیماری­های دارای علائم مشابه را رد کند. یک تست آنتی­بادی جدید (برای زنجیره­های سبک بدون کاپا) می­تواند نسبت به تست­های قبلی مایع نخاعی سریع­تر و مقرون به صرفه­تر باشد.

ام­آر­آی که می­تواند نواحی ضایعات ام­اس را در مغز، طناب نخاعی گردنی و سینه­ای مشخص کند. ممکن است یک تزریق داخل وریدی از مواد کنتراست داشته باشید.

آزمون­های پتانسیل برانگیخته که سیگنال­های الکتریکی تولید­شده توسط سیستم عصبی شما را در پاسخ به محرک را ضبط می­کنند هم ممکن است انجام شود. ممکن است از محرک بینایی یا الکتریکی استفاده شود. در این تست­ها شما درحالیکه ایمپالس­های کوتاه الکتریکی به اعصاب پا یا دستتان اعمال می­شود، یک الگوی بصری محرک را تماشا می­کنید. الکترودها سرعت حرکت اطلاعات در مسیر عصبیتان را اندازه­گیری می­کنند.

در بیشتر افراد دارای ام­اس عودکننده-بهبود­یابند، تشخیص مستقیم و براساس الگوی علائم منطبق با بیماری صورت گرفته و با اسکن تصویربرداری مغز مانند ام­آر­آی تایید می­شود.

تشخیص ام­اس می­تواند در افراد دارای علائم غیرمعمول یا بیماری پیشرونده دشوارتر باشد. در این موارد، ممکن است تست­های بیشتر لازم باشد.

درمان بیماری ام اس

درمان عموما با تمرکز بر سرعت ­بخشیدن به بهبود حملات، کاهش عودهای جدید رادیوگرافی و بالینی، کاهش پیشرفت بیماری و مدیریت علائم ام­اس می­باشد. در برخی افراد علائم به قدری خفیف است که نیازی به درمان ندارند.

درمان حملات ام­اس

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون خوراکی و متیل­پردنیزون داخل­وریدی، برای کاهش التهاب اعصاب تجویز می­شوند.

تغییر پلاسما(پلاسمافرزیس). درصورت عدم پاسخ به استروئیدها از این روش استفاده می­شود.

درمان برای تعدیل پیشرفت

انواعی از تراپی­های تعدیل کننده بیماری (DMT) برای ام­اس عود کننده-بهبودیابنده وجود دارد. برخی از این DMTها می­توانند در ام­اس ثانویه­ پیشرونده ثانویه­ هم مفید باشند و یک مورد هم برای ام­اس پیشرونده اولیه وجود دارد.

اغلب پاسخ­های ایمنی مربوط به ام­اس در مراحل اولیه بیماری رخ می­دهند. درمان جدی با این داروها در سریعترین زمان ممکن، میزان عود، تشکیل ضایعات جدید و ریسک آتروفی مغزی و تجمع ناتوانی را کاهش می­دهد.

بسیاری از این شیوه­ها عوارض مهمی دارند. انتخاب درمان درست با درنظرگرفتن فاکتور­های مختلف مانند مدت و شدت بیماری، موثربودن درمان­های قبلی ام­اس، دیگر مشکلات سلامتی، هزینه و وضعیت بارداری می­باشد.

گزینه­های درمانی برای ام­اس عودکننده-بهبودیابنده شامل داروهای تزریقی، خوراکی و انفوزیون می­باشند.

درمان­ های تزریقی شامل

داروهای اینترفرون بتا: این داروها قبلا رایج­ترین داروی تجویزی برای ام­اس بودند. آن­ها از طریق مداخله با بیماری­هایی که به بدن حمله می­کنند عمل کرده و التهاب را کاهش داده و رشد عصبی را افزایش می­دهند. آن­ها به زیرپوست یا داخل عضلات تزریق شده و می­توانند تناوب و شدت عودها را کاهش دهند.

عوارض اینترفرون­ شامل علائم شبه­آنفولانزا و واکننش­های محل تزریق می­باشند. همچنین لازم است برای بررسی آنزیم­های کبدی تست خونی بدهید چراکه آسیب کبدی هم عارضه جانبی ممکن است. همچنین ممکن است خنثی­سازی آنتی­بادی ایجاد شود و تاثیر دارو را کم کند.

گلاتیرامر استات (کوپاکسون، گلاتوپا): این دارو ممکن است حمله سیستم ایمنی به میلین را مسدود کند و باید زیر پوست تزریق شود. عوارض جانبی شامل آزار پوستی در ناحیه تزریق است.

آنتی­بادی­های منوکلونال: اوفاتوموماب (کسیمپتا، آرزرا) سلول­هایی تخریب کننده سیستم عصبی را هدف قرار می­دهد. به این سلول­ها، سلول بی گفته می­شود. شیوه استفاده تزریق زیرجلدی بوده و می­تواند ضایعات مغزی ام­اس و وخیم شدن علائم را کاهش دهد. عوارض جانبی شامل عفونت­ها، واکنش موضعی به تزریق و سردرد می­باشد.

درمان­های خوراکی شامل

تری­فلونامید (اوباژیو): این داروی خوراکی یک­بار در روز مصرف شده و موجب کاهش میزان عود می­شود. تری­فلونامید می­تواند آسیب کبدی، ریزش مو و دیگر عوارض را ایجاد کند. این دارو با نقایص تولد، در مصرف پدر و مادر مرتبط است. پس هنگام مصرف آن و تا دوسال بعد از داروهای ضدبارداری استفاده کنید. این دارو برای مانیتورنیگ نیاز به تست خونی منظم دارد.

دی­متیل فومارات (تکفیدرا): این دارو دوبار در روز مصرف شده و می­تواند عود را کاهش دهد. عوارض جانبی آن گرگرفتگی، اسهال، تهوع و کاهش تعداد گلبول­های سفید خون است. این دارو هم برای مانیتورینگ نیاز به تست خونی منظم دارد.

دیروکسیمل فومارات (ومریتی): این کپسول دوبار در روز مصرف شده و مشابه دی­متیل فومارات است ولی عوارض جانبی گوارشی کمتری دارد. این دارو برای درمان ام­اس عود کننده دارای تاییدیه است.

منومتیل فومارات (بافیرتام): قرص آن دوبار در روز مصرف شده و شبیه دی­متیل فومارات است. سرعت عمل این دارو کند بوده و این امید وجود دارد که عوارض کمتر باشند. عوارض ممکن شامل گرگرفتگی، آسیب کبدی، درد شکمی و عفونتهاست.

فینگولیمود (جیلنیا): یکبار در روز مصرف شده و اگر آبله مرغان نگرفته باشید لازم است واکسن بزنید. تا ۶ ساعت پس از اولین دوز لازم است ضربان قلب و فشارخونتان دقیق بررسی شود. دیگر عوارض شامل عفونت­های نادر، سردرد و تاری دید است.

سیپونیمود (مایزنت): این دارو برای ام­اس پیشرونده ثانویه تایید شده و با تشکیل لخته در اندام­ها مرتبط است. همچنین در بارداری منع مصرف دارد.

اوزانیمود(زپوسیا): قرص آن یکبار در روز مصرف می­شود. با دوز کم شروع شده و در هفته اول شروع به تجمع می­کند. عوارض شامل سرگیجه، سردرد، عفونت­های تنفسی و علائم سرماخوردگی است و درصورت وجود مشکلات کبدی و قلبی منع مصرف دارد.

پونزیمود (پانوری): یکبار در روز مصرف شده و دوز آن به مرور افزایش پیدا می­کند. با مصرف این دارو، حمله لفنوسیت­ها به اعصاب مغز و نخاع کاهش پیدا کرده و البته احتمال ابتلا به عفونت را بالا می­برد.

کلادریبین (ماونکلاد): این دارو خط دوم درمان ام­اس عودکننده-بهبودیابنده است و برای ام­اس پیشرونده ثانویه هم تایید شده و دو دوره درمانی دارد ابتدا برای ۵ روز از ماه و یکبار در روز و سپس روزی یکبار در ماه دوم. این دارو می­تواند احتمال ابتلا به بیماری­های عفونی را با اثر بر سیستم ایمنی بالا ببرد. پس لازم است از این جهت بررسی شوید. همچنین ریزش مو و راش هم از عوارض آن است.

درمان­های انفوزیون شامل

ناتالیزوماب (تایسبری) و اکرلی زوماب (اکرووس) درصورتی که دیگر داروها موثر نباشند استفاده می­شوند.

آلمتوزوماب (کامپات، لمترادا) هم داروی شیمی­درمانی است که سیستم ایمنی را محدود می­کند.

پیشرفت­های اخیر یا درمان­های نوظهور

مهارکننده تیروزین کیناز برتون (BTK) درمان نوظهوری است که در مولتیپل اسکلروزیس عودکننده-بهبودیابنده و پیشرونده ثانویه مطالعه می­شود. بیشتر از طریق تعدیل سلول­های ایمنی سیستم عصبی مرکزی عمل می­کند.

پیوند سلول بنیادی سیستم ایمنی فرد مبتلا به ام­اس را تخریب می­کند  و سپس آن را با سلول­های بنیادی سالم پیوندشده جایگزین می­کند. محققان هنوز درحال بررسی هستند که آیا این شیوه التهاب را کاهش داده و به بازسازی سیستم ایمنی کمک می­کند یا خیر.

درمان نشانه­ ها و علائم ام­اس

آرامبخش­ های عضلانی: باکلوفن، تیزانیدین و سیکلوبنزاپرین برای بهبود اسپاسم استفاده می­شوند­. اونابوتولینوم توکسین آ هم درمان دیگری برای افراد دارای اسپاسم است.

خستگی: آمانتادین، مودافینیل و متیل فنیدات(ریتالین) به این منظور استفاده می­شدند. اما مطالعات اخیر تاثیری را نشان نداده حتی وقایع عکس را ایجاد می­کنند.

دیگر داروها: ممکن است داروهایی برای افسردگی(بوپروپیون، فلوکستین و سرترالین)، درد، ناتوانی جنسی، بی­خوابی یا مشکلات کنترل ادرار(اکسی بوتینین و تولترودین) هم تجویز شود.

فیزیکال تراپی: درمانگر فیزیکی یا کاری می­تواند به شما ورزش­های کششی و قدرتی آموزش دهد و به شما نشان دهد چگونه برای انجام کارهای روزانه از ابزار مختلف مانند واکر استفاده کنید.

سبک زندگی

داشتن خواب کافی و استراحت، مصرف غذای سالم با فیبر بالا، انجام نرمش و یوگا، مدیریت استرس و خنک نگه داشتن بدن می­توانند به بهبود علائم کمک کنند.

مطالعات نشان می­دهند مقادیر کم ویتامین دی می­تواند ریسک ایجاد ام­اس را بالا ببرد پس بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید.

زندگی با هر بیماری مزمن می­تواند دشوار باشد. برای مدیریت استرس در این شرایط پیشنهادات زیر را در نظر داشته باشید؛

تا جای ممکن فعالیت روزانه طبیعی را حفظ کنید، با دوستان و خانواده در ارتباط باشید، به فعالیت­های تفریحی مورد علاقه خود که قادر به انجامشان هستید بپردازید و درمورد احساسات خود با پزشک یا مشاور صحبت کنید.بیماری ام اس

منابع

https://www.webmd.com/multiple-sclerosis/ms-treatment

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/multiple-sclerosis/diagnosis-treatment/drc-20350274

 

اشتراك گذاری نوشته


ثبت نوبت و مشاوره آنلاین