تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

آیا شماهم از سردرد رنج می برید؟

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن – اگر علت سردرد های شما میگرن تشخیص داده شده است و اغلب اوقات این سردردهای میگرنی را دارید، احتمالا همواره این سوال را از خود میپرسید که آیا می توانید کاری برای پیشگیری از آن انجام دهید یا خیر.

بوتولینوم توکسین یا بوتاکس در سال ۲۰۱۰ برای درمان بزرگسالانی که به میگرن مزمن مبتلا بودند، تأیید شد. به این معنی که شما هر دو مورد زیر را داشته باشید:

  • سابقه سردردهای میگرنی
  • تجربه سردرد هایی (از جمله سردرد تنشی) در بیشتر روزهای ماه(۱۵ روز یا بیشتر) که حداقل۴ ساعت در روز طول می‌کشد.

البته این یک درمان تایید شده نیست اگر:

  • در طی ماه ۱۴ روز یا کمتر سردرد میگیرید.
  • و اگر سردردهای شما ار نوع دیگری مثل خوشه ای یا cluster است.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوروتوکسین است، سمی که توسط باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم ساخته می‌شود. اگر آن را در غذای فاسد بخورید، می تواند باعث واکنش مرگباری به نام بوتولیسم شود، زیرا سیگنال های اعصاب شما را مسدود می کند و ماهیچه های شما را فلج می کند.

اما تزریق بوتاکس در درمان سردرد ایمن است زیرا سم در معده شما هضم نمی شود و دوز آن بسیار کمتر از مقداری است که در غذای فاسد دریافت می کنید.

  • پزشکان دریافتند که تزریق بوتاکس می‌تواند به صاف کردن چین و چروک‌ها کمک کند، زیرا ماهیچه‌های صورت را شل می‌کند. همچنین به افرادی که به دلیل بیماری عصبی مانند فلج مغزی دچار تیک و اسپاسم هستند، کمک می‌کند.
  • زمانی که افرادی که سردردهای میگرنی داشتند از بوتاکس برای درمان چین و چروک های خود استفاده کردند، به پزشکان خود گفتند که سردردشان بهتر شده است. بنابراین پزشکان شروع به مطالعه آن به عنوان یک درمان برای دردهای میگرنی کردند.

آیا بوتاکس برای سردردهای میگرنی موثر است؟

 

  • در مطالعه‌ای بر روی بزرگسالانی که به سردردهای مزمن میگرنی مبتلا بودند، تزریق بوتاکس تعداد روزهایی که این سردردها را داشتند یا حتی انواع دیگر سردردها را کاهش داد. آن‌ها همچنین روزهای — بدون درد — بیشتری در هر ماه داشتند و روزهای مرخصی کمتری را از سر کارشان گزارش کردند.
  • در مطالعه ای دیگر، تقریباً نیمی از افرادی که دو نوبت تزریق بوتاکس انجام داده بودند، گزارش کردند که تعداد روزهایی که در هر ماه سردرد داشتند به نصف کاهش یافت. پس از پنج دور درمان، این میزان به حدود ۷۰ درصد از افراد افزایش یافت.
  • پزشکان فکر می‌کنند بوتاکس برای سردردهای میگرنی موثر است، زیرا مسیر مواد شیمیایی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی را که سیگنال‌های درد را از مغز منتقل می‌کنند، مسدود می‌کند. بوتاکس مانند یک سد راه در این مسیر عمل میکند و حرکت آنهارا را قبل از رسیدن به انتهای عصبی اطراف سر و گردن متوقف می کند.

درمان با بوتاکس

برای درمان هر ۱۲ هفته یک بار , چند تزریق از بوتاکس در اطراف سر و گردن خود می زنید تا  سردردهای میگرنی خود را تخفیف دهید یا از آن ها  پیشگیری کنید.

ممکن است در مجموع به ۳۰ تا ۴۰ شات تزریق نیاز داشته باشید و در هر طرف سر، به تعداد مساوی تزریق خواهد شد. اگر درد میگرنی در یک نقطه خاص دارید، ممکن است نیاز به تزریق بیشتری داشته باشید. شما می توانید نتایج را ۲ تا ۳ هفته پس از اولین جلسه درمان خود مشاهده کنید.

شما باید این نوع درمان بوتاکس را فقط از دکتری دریافت کنید که آموزش دیده و تخصص دارد که این تزریق را برای سردردهای میگرنی مزمن انجام دهد نه برای از بین بردن چین و چروک یا سایر کاربردهای آرایشی.

عوارض جانبی

  • گردن درد و سردرد شایع ترین عوارض جانبی برای افرادی است که سردردهای میگرنی مزمن دارند و از بوتاکس استفاده می کنند.
  • ممکن است واکنش آلرژیک به بوتاکس داشته باشید که البته بسیار نادر است.  علائم این امر می تواند کهیر، تنگی نفس، یا تورم در ساق پا باشد.
  • اگرچه هیچ مورد تایید شده ای وجود ندارد که بوتاکس به سایر قسمت های بدن سرایت کند که این‌ می تواند کشنده باشد. برچسب دارو شامل این هشدار است.

لینک منبع

اشتراك گذاری نوشته


ثبت نوبت و مشاوره آنلاین