تیک عصبی و درمان آن

تیک عصبی و درمان آن

تیک عصبی و درمان آن

تیک عصبی چیست ؟

بسیاری از افراد در بازه­ای از زمان حرکات اسپاسم ­مانند عضلات خاصی را تجربه کنند. این حرکات که تحت عنوان تیک و پرش­ عضلات شناخته می­شوند، اغلب پلک و صورت را درگیر می­کنند اما می­توانند در هرجایی از بدن رخ دهند.

در اغلب موراد تیک­ها بدون آسیب و موقتی هستند، با اینحال در مواردی ممکن است ناشی از اختلال تیک باشند.

تعریف تیک­ها و پرش عضلات

تیک­ها: دو نوع تیک داریم؛ تیک حرکتی و صوتی. این حرکات ناگهانی کوتاه­مدت (تیک­های حرکتی) یا صداهای ایجاد شده (تیک­های صوتی) ناگهانی و به شکل غیرمعمول رخ می­دهند. تیک­ها اغلب مکرر بوده و یک عمل بارها تکرار می­شود اما ریتم ندارند.

تیک­های حرکتی را می­توان به انواع ساده و پیچیده تقسیم کرد. تیک­های حرکتی ساده شامل چشمک، حرکت پره­های بینی، تکان دادن سر یا بالا انداختن شانه و مشت کردن دست باشند. تیک­های حرکتی پیچیده متشکل از گروهی از حرکات است که به ترتیب انجام می­شوند

تیک­ها حرکات غیرارادی نیستند، یعنی افراد می­توانند برای مدت کوتاه آن­ها را سرکوب کنند اما این سرکوب موجب آزارشان شده و با انجام تیک این فشار تخلیه شود.

با وجود اینکه تیک­ها ممکن است در هر سنی ایجاد شوند اما بیشترین شیوع را در کودکان دارند. حدود ۲۰% از کودکان آن­ها را تجربه کرده و بیشتر هم پسربچه­ها را درگیر می­کند.

هیچ­کس علت اصلی تیک را نمی­داند؛ به نظر استرس و کمبود خواب در وقوع و شدت تیک­ها دخیل هستند.

پزشکان زمانی باور داشتند داروهای مورد استفاده در درمان اختلال کم­توجهی-بیش­فعالی در کودکان مستعد، تیک را ایجاد می­کنن؛ اما مطالعات جدیدتر آن را رد می­کنند.

اگر شما تیک داشته باشید، پزشکتان ارزیابی بالینی شما را با انجام تست فیزیکی آغاز می­کند، مخصوصا تست نورولوژیک و سابقه پزشکی را تکمیل می­کند. این­کار به رد بیماری­های زمینه­ی ایجادکننده علامت کمک می­کند. دیگر تست­ها مثل سی­تی اسکن مغز و تست خونی هم برای رد دیگر بیماری­ها ممکن است لازم باشد.

پرش عضلات: اغلب آنها برخلاف تیک یک­بار رخ می­دهند و اعمال تکرارشونده نیستند؛ تماما غیرارادی بوده و نمی­توان آن­ها را کنترل یا سرکوب کرد.

یکی از انواع پرش عضلات، بلفارواسپاسم خوش­خیم اساسی است. بلفارواسپاسم اشاره به پرش غیرارادی عضلات یک یا هردو پلک دارد. این حالت اغلب مکررا در بازه­ای از زمان رخ می­دهد. در موارد شدید و نادر این نوع پرش می­تواند ابرو، دهان و گردن را درگیر کند.

گرچه پرش یک پلک مشابه تیک چشمک­زدن است اما متفاوت است زیرا قابل کنترل نبوده و اغلب در بالغین رخ می­دهد.

متخصصین معتقدند پرش پلک بلفارواسپاسم در اثر تحریک اشتباه سلولهای معین در ناحیه­ای از مغز رخ می­دهد. پرش پلک ممکن است با خشکی چشم، استرس، کمبود خواب، کافئین و وضعیت نور شدید تشدید شود.

اختلالات رایج تیک

اغلب تیک­ها وخیم نبوده و اثر خیلی کمی در کیفیت زندگی دارند. اما در بریخ موارد تیک­ها ایجاد مشکل می­کنند و در این حالت بسیاری از ابعاد زندگی فرد مانند مدرسه، شغل و زندگی اجتماعی را تحت­تاثیر قرار می­دهند.

پزشکان از ۴ مشخصه برای شناسایی و تشخیص اختلالات تیک استفاده می­کنند:

سن شروع، بازه زمانی ، شدت، حرکتی یا صوتی بودن تیک

اختلال تیک گذرا

این اختلال بیشتر در جوانان دیده می­شود و تا ۲۰% کودکان سن مدرسه را تحت­تاثیر قرار می­دهند و برای تشخیص لازم است پیش از ۱۸ سالگی شروع شود. همچنین علائم نباید ناشی از دارو یا بیماری دیگر مانند بیماری هانتینگتون یا انسفالیت پس از ویروس باشند و نباید سندرم تورت یا دیگر اختلالات تیک حرکتی یا صوتی مزمن وجود داشته باشد. مشخصه­ی این تیک وجود یک یا چند تیک برای حداقل یک ماه و حداکثر یک سال پشت هم است. اغلب تیک­های این اختلال حرکتی هستند اما ممکن است صوتی هم باشند.

برخی مطالعات نشان می­دهند که اختلال تیک گذرا می­توانند با نوروترانسمیترهایی مانند دوپامین مرتبط باشد. اما هیچ مطالعه­ای شواهد کافی برای نقش نوروترانسمیترها ندارد.

اختلال تیک مزمن حرکتی یا صوتی: درحالیکه تیک­های گذرا طی یک سال از بین می­­روند اما تیک­های مزمن به مدت یک­سال یا بیشتر باقی می­ماند. ویژگی اختلال تیک مزمن وجود یک یا چند تیک طولانی­مدت است. می­توانند یکی از انواع تیک­های حرکتی یا صوتی باشند. جهت تشخیص آن، علائم باید پیش از ۱۸ سالگی شروع شوند و از هر ۱۰۰ کودک در کمتر از ۵ نفر رخ می­دهد.

سندرم تورت

جالب توجه­ترین اختلال سندرم تورت است که در آن تیک­های فیزیکی و صوتی اغلب همزمان در یک فرد رخ می­دهد. اختلال تیک گذرا هم شامل هردو نوع می­شود اما اغلب جدا از هم رخ می­دهند. در برخی موارد آنچه به نظر تیک مزمن می­آید، می­تواند نشانه­ای از سندرم تورت باشد که وخیم­ترین اختلال تیک است.

از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا، تشخیص داده نشده­اند، مشخص نیست دقیقا چند نفر در آمریکا مبتلا هستند. متخصصین تخمین می­زنند حدود ۱۳۸۰۰۰کودک در آمریکا مبتلا هستند. معمولا علائم در سن ۵-۱۸ سالگی شروع می­شود.

شدت سندرم تورت اغلب در طول زمان متغیر است. ممکن است افزایش فعالیت تیک را پس از بازه­هایی از کاهش تیک داشته باشیم. خوشبختانه بسیاری از افراد دارای سندرم تورت با افزایش سن علائمشان بهبود می­یابد.

درمان اختلال تیک چگونه است؟

زندگی با این اختلال گاهی طاقت فرسا می­شود اما با درمان مناسب قابل مدیریت است. درمان اختلال تیک وابسته به شدت بیماری است. در بسیاری از موارد و مخصوصا در کودکان نیاز به درمان نیست و خودبخود بهبود پیدا می­کنند. مهم است والدین و مربیان به تیک­ها واکنش ندهند چراکه کودک خودآگاه تر شده و علائمشان بدتر می­شود. البته باید مراقب تغییر علائم باشند چراکه در موارد نادر ممکن است بیماری پیشرفت کند.

در سایر موارد، پزشک ممکن است درمان شناختی-رفتاری، دارو یا ترکیبی از این دو را تجویز کند. همچنین به دلیل اینکه استرس تیک­ها را بدتر می­کند، تکنیک­های کنترل و مدیریت استرس مهم است. در درمان شناختی-رفتاری فرد می­آموزد با کنترل احساس، افکار و رفتار، از تخریب خود جلوگیری کند. داروها اختلال تیک را کاملا درمان نمی­کنند اما در برخی افراد علائم را کاهش می­دهند. پزشک شما ممکن است دارویی تجویز کند که دوپامین مغز را کاهش دهد مانند هالوپریدول یا پیموزاید. ممکن است ضدافسردگی­­ها هم تجویز شوند که به بهبود علائم اضطراب، اندوه یا اختلال وسواس جبری و عوارض این اختلال کمک می­کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/transient-tic-disorder

https://www.webmd.com/brain/tic-disorders-and_twitches

 

 

 

 

 

 

اشتراك گذاری نوشته


ثبت نوبت و مشاوره آنلاین