بیماری میگرن چیست؟

حمیدرضا ترابی

بیماری میگرن چیست؟

میگرن سردردی شدید است که می‌تواند بصورت ضربه و تپش در سر رخ‌دهد و ممکن‌است باعث، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا شود. حملات میگرنی می‌تواند باعث درد شدیدی در سر شده و برای ساعت‌ها و یا روزها باقی بماند و آنقدر شدید بوده که فرد بخواهد فقط درجایی ساکت و تاریک دراز بکشد و بخوابد. بعضی از انواع بیماری میگرن، ممکن‌است همراه با علایم حسی هشداردهنده، چون صاعقه‌ها و فلاش‌های نور، نقاط کور و یا سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها رخ‌دهد. داروهایی برای کاهش میزان درد و دفعات رخ‌دادن حملات میگرن موجود‌است. بهترین نتیجه این داروها زمانیست‌که با ترکیبی از تغییرات سبک‌زندگی و درمان‌های خانگی استفاده شوند.

انواع بیماری میگرن

چندین نوع دسته بندی برای بیماری میگرن وجود‌دارد، که به توضیح بیان برخی از آنها می‌پردازیم:

میگرن به‌همراه تشعشع نور. این نوع میگرن زمانی‌رخ می‌دهد که قبل از رخ‌دادنش علایم هشدار‌دهنده‌ای که به تشعشع نور معروف هستند، ظاهر شوند. تقریبا یک‌‌ سوم افرادیکه دچار بیمکاری میگرن‌هستند، از این نوع آن رنج می‌برند. این علایم هشداردهنده می‌تواند شامل مشکلات بینایی (از جمله دیدن تشعشعات نور) و خشکی در گردن، شانه‌ها و یا پاها، باشند.
میگرن بدون تشعشع نور.
میگرن بدون سردرد. این نوع میگرن به میگرن خاموش هم معروف بوده و زمانی‌ رخ می‌دهد که علایمی همچون تشعشع نور وجود‌دارد اما سر بیمار درد نمی‌کند.

علایم بیماری میگرن

علایم بیماری میگرن متفاوت‌اند و ممکن است یکی و یا ترکیبی از علایم زیر باشند:

سردردی ضربان دارد و تپش‌دار که معمولا بشکل دردی مبهم شروع شده و تبذیل به دردی تپنده و کوبنده می‌شود. درد معمولا با حرکت کردن بیشتر می‌شود. درد ممکن است از یک طرف سر به طرف دیگر حرکت کند، یا جلوی سر و یا کل سر را تحت تاثیر قرار دهد.
حساسیت به نور، صدا و یا بو
حالت تهوع، استفراغ، معده درد و یا شکم درد
کاهش اشتها
احساس سرما و یا گرمای شدید
رنگ پریدگی
خستگی
سرگیجه
تاری دید
اسهال
تب (خیلی کم پیش می‌آید)
اغلب سردردهای میگرنی حدود ۴ ساعت ادامه‌دارند، اما در انواع شدید ممکن تا یک هفته ادامه داشته باشند. تعداد حمالت میگرن بین افراد مختلف متفاوت است، معمولا افراد میگرنی ۲ تا ۴ بار درماه دچار سردرد میگرنی می‌شوند، با اینحال بعضی ها هر چند روز یکبار و بعضی دیگر هم یک یا دوبار در سال دچار این حمله می‌شوند.

دلایل سردرد میگرنی

دلایل اصلی ابتلا به میگرن هنوز معلوم نیست، با اینحال دلایل این بیماری نه تنها به تغییرات مغزی بلکه به عوامل ژنتیکی نیز مربوط است. افراد مبتلا به میگرن ممکن است، آنرا ارث برده باشند. این روزها دانشمندان معتقدند یکی از دلایل این بیماری عوامل غیرطبیعی ارثی در بخش‌های خاصی از مغز است. بعضی از عواملی که می‌تواند محرک شروع بیماری میگرن و حملات میگرنی باشد، عبارتند از:

استرس‌های عاطفی. یکی از معمول‌ترین محرک‌های سردرد میگرنی، استرس‌های عاطفی می‌باشد.
بعضی از مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده در مواد غذایی و بعضی از مواد غذایی. خوراکیها و نوشیدنی‌های خاص از جمله، پنیرهای مانده و قدیمی، غذاهای فرآوری شده، غذاهای شور، نوشیدنی های الکلی و مواد افزودنی به خوراکی همچون نیترات (در پپرونی، هات داگ و گوشتهای دودی وجود دارند)، منو سدیم گلوتامات (معمولا در پنیر یافت می‌شود) می‌توانند محرک حدود ۳۰ درصد بیماری‌های میگرنی باشند.
کافئین. مصرف بیش از حد کافئین و یا قطع ناگهانی مصرف آن می‌تواند باعث ابتلا به سردرد های میگرنی شود. البته توجه باشید تغییرات ناگهانی سطح کافئین خون نگران کننده بوده وگرنه کافئین یکی از خوراکیهایی است که برای درمان سردرد شدید میگرنی استفاده می‌شود.
تغییر در الگوی خواب. در بعضی از افراد زیاد خوابیدن و یا کم خوابی می‌توانند، محرک بیماری باشند.
عوامل جسمی. فعالیت بدنی شدید شامل رابطه جنسی می‌تواند باعث برانگیختن بیماری میگرن شود.
تغییرات محیطی.
داروها خاص از جمله قرص های ضد بارداری و بازکننده عروق.
تغییرات هورمونی در خانم ها و دوره‌های قاعدگی
پیشگیری از ابتلا به میگرن

با تغییر در سبک زندگی می‌توان، تعداد دفعات حملات میگرنی و شدت آنها را کم کرد. بعضی از این تغییرات شامل:

اجتناب از محرک‌های سردرد میگرنی. اگر خوراکی‌ها و یا عطرهای خاص باعث شروع سردرد میگرنی شما می‌شوند، از آنها دوری کنید. کاهش مصرف کافئین، سیگار و الکل یکی از راههای پیشگیری است. همچنین حفظ الگوی منظمی برای خواب و خوراک بعلاوه کنترل استرس، یکی دیگر از این راههاست.
ورزش منظم. تمرین منظم ورزشهای هوازی (ایروبیک) می‌تواند فشار بربدن و استرس را کاهش داده و از حملات میگرنی پیش‌گیری کند. این ورزش‌ها شامل پیاده‌روی، شنا و یا دوچرخه سواری می‌شود. البته ورزش شدید انجام ندهید چرا که ورزش شدید و یکدفعه خود می‌تواند باعث سردرد شود.
کاهش وزن. چاقی، یکی دیگر از عوامل ابتلا به میگرن می‌باشد، کاهش وزن، ورزش و رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سردرد میگرنی را کاهش دهد.
کاهش تاثیرات استروژن. اگر شما خانم هستید که دچار میگرنی‌اید، استروژن می‌تواند یکی از عوامل محرک میگرن باشد. سعی کنید مصرف داروهای هورمونی و پیشگیری از بارداری را با مشورت پزشک، کم و یا قطع کنید.

اشتراك گذاری نوشته


ثبت نوبت و مشاوره آنلاین