آنچه لازم است در مورد بوتاکس و میگرن بدانید

آنچه لازم است در مورد بوتاکس و میگرن بدانید

آنچه لازم است در مورد بوتاکس و میگرن بدانید

بوتاکس و میگرن 

همه­ی ما درمورد بوتاکس شنیده­ایم که پیشانی­های بدون چروک در هالیوود را ایجاد کرده. اما بوتاکس همچنین باعث تسکین بسیاری از افرادی شده که از بیماری­های مزمن رنج می­برند. درمان­های چروک پوست که از سم بوتولینوم تزریقی استفاده می­کنند ممکن است برای درمان میگرن­های مزمن هم به کار روند.

این درمان­ها که تحت عنوان داروهای تنظیم کننده نورون (مانند بوتاکس، دیسپورت، گزومین و میبلوک) شناخته می­شوند، در سال ۲۰۱۰ توسط اداره موادغذایی و دارویی آمریکا برای درمان میگرن تایید شدند. اما پیش از انتخاب این شیوه چه چیزهایی را لازم است که بدانید؟

بوتاکس چیست ؟

بوتاکس نوعی سم بوتولینوم است که در واقع نوروتوکسین تولید شده توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم می­باشد. اگر آن را در غذای مسموم بخورید ممکن است واکنشی کشنده به نام بوتولیسم ایجاد شود زیرا سیگنال­های اعصاب را مسدود کرده و عضلاتتان را فلج می­کند.

زمانیکه سم بوتولینوم بوتاکس تخلیص شده و در دوزهای اندک و در نواحی خاصی استفاده شود، موقتا انقباض عضلات را برای حدود سه ماه کاهش می­دهد.

پزشکان دریافتند که تزریق بوتاکس می­تواند به صاف شدن چروک­ها کمک کند چراکه موجب رفع انقباض عضلات صورت می­شود. همچنین برای افرادیکه به علت بیماریهای اعصاب مانند فلج مغزی، تیک و اسپاسم دارند کمک کننده است.

زمانیکه افراد مبتلا به میگرن از بوتاکس برای درمان چروک­هایشان استفاده کردند، به پزشک خود گفتند که سردردشان بهبود یافته. پس پزشکان شروع به مطالعه­ی آن به عنوان درمان درد میگرن کردند.

بوتاکس چگونه عمل می­ کند ؟

زمانی که مبتلا به میگرن باشید، بدنتان ماده­ای به نام نوروترانسمیتر و مولکول­های مرتبط با درد آزاد می­کند. بوتاکس پیرامون فیبرهای دردناکی که سردرد ایجاد می­کنند تزریق شده، به پایانه­های عصبی آن قسمت وارد و آزادسازی موادشیمیایی دخیل در انتقال درد را مسدود می­کند و با ایجاد اختلال در مسیر انتقال درد بین سیستم عصبی مرکزی و عصب منشا گرفته از نخاع، فعالیت این شبکه را مختل می­کند.

بوتاکس پیش از شروع، از سردردهای میگرنی ممانعت می­کند اما عملکردش نیاز به زمان دارد. پزشکان معتقدند آثار بهتر در درمان­های دوم و سوم دیده می­شود و با افزایش چرخه­های درمان، بیماران سود بیشتری می­برند. یک دوره­ی درمان حدودا ۱۰ تا ۱۲ هفته طول می­کشد.

در مطالعه­ای از بالغین مبتلا به سردردهای میگرنی مزمن، مشاهده شده که تزریق بوتاکس تعداد روزهای ابتلا به میگرن یا حتی دیگر سردردها را کاهش داده. آنها همچنین روزهای عاری از سردرد بیشتری در هرماه داشتند. در مطالعه­ی دیگر تقریبا نیمی از افرادی­ که دو دوره تزریق بوتاکس داشتند گزارش دادند روزهایی از ماه که سردرد داشتند نصف شده. پس از پنج دوره­ی درمان، هفتاد درصد افراد چنین گزارشی دادند.

چه کسانی برای درمان میگرن از بوتاکس استفاده می ­کنند؟

این درمان برای مبتلایان سردرد میگرنی مزمن است که سردرد از نوع تنشن در بیشتر روزهای سال (۱۵ روز یا بیشتر در هر ماه) و به مدت ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشند. این درمان برای افرادی که هر ماه ۱۴ روز یا کمتر دچار سردرد شوند و یا انواع دیگری از سردرد مانند سردرد خوشه­ای را داشته باشند، مورد تایید نیست.

این شیوه یکی از گزینه­هایی است که نورولوژیست­ها و متخصصان سردرد از میان انواع مختلف شیوه­ها، برای درمان میگرن مزمن در اختیار دارند. با در نظر گرفتن اینکه هیچ گزینه­ای به تنهایی برای همه بهترین نیست، شیوه­ای که شامل درمان­های مختلفی را شامل شود اغلب شدت و تناوب سردردها را کاهش می­دهد.

FDA مصرف بوتاکس برای درمان میگرن مزمن را در بالغین با سن ۱۸ سال یا بیشتر تایید می­کند و در کودکان و نوجوانان تحت حمایت بیمه قرار نمی­گیرد.

درمان با بوتاکس چگونه است؟

بازه زمانی تزریق حدود ۲۰ دقیق طول می­کشد. پزشک با یک سوزن بسیار کوچک مقدار کمی بوتاکس را داخل عضلات سطحی زیر پوست تزریق می­کند و هر ۱۲ هفته تزریق­های متعددی پیرامون سر و گردنتان دریافت می­کنید. ممکن است تزریق در پیشانی، شقیقه­ها و پشت سر و گردنتان تزریق انجام شود. گاهی متخصص در نواحی به نام نقاط محرک، تزریق را انجام می­دهد که نقاطی هستند که سردرد از آنجا منشا می­گیرد. این درمان­ها برای میگرن­های مزمن باید طبق آناتومی ویژه و منشا درد در هر شخص، شخصی­سازی شود.

ممکن است ۳۰ تا ۴۰ تزریق در کل نیاز داشته باشید و در هر سمت تعداد مساوی تزریق می­شود. اگر درد میگرنی را در یک نقطه خاص داشته باشید ممکن است در آن قسمت تزریق بیشتری نیاز داشته باشید.

احتمالا چندهفته زمان و چند دوره درمانی نیاز باشد تا تسکین میگرن را حس کنید. برخی بیماران با توقف عود میگردن متوجه می­شوند نیاز به ادامه تزریق ندارند. اما سایر بیماران برای کنترل میگرن نیاز به درمان منظم دارند.

تزریقات می­توانند در کاهش تناوب سردردها در بیماران مبتلابه میگرن مزمن موثر باشند و نیز ممکن است علائم ناتوان­کننده مرتبط با میگرن را کاهش دهند.

عوارض جانبی و خطرات

سم بوتولینوم نباید در زنان باردار و مادران پرستار و نیز افرادی که به پروتئین­ها شیر گاو حساسیت دارند، تزریق شود.

ممکن است مشاهده ماکسیمم اثر بوتاکس تا ۶ ماه زمان ببرد. تا آن زمان شما میتوانید داروهای معمول خود را بدون خطر تقابل دارویی ادامه دهید.

زمانیکه سم بوتولینوم توسط متخصصان سلامت با تجربه و دارای مجوز تجویز شود، نسبتا ایمن است. با این حال برخی افراد ممکن است درد، کبودی یا تورم را در محل تزریق تجربه کنند.

شایع­ترین عارضه جانبی تزریق بوتاکس برای درمان میگرن مزمن، درد گردن و سردرد است و پیشنهاد می­کنیم از کیسه­ی یخ برای کاهش درد آن استفاده کنید. دیگر عوارض جانبی ممکن شامل سردرد یا علائم شبه آنفولانزا، خشکی چشم یا اشک ریزش، افتادن یک پلک، ابرو یا سمتی از دهان و خروج آب دهان باشد. به شکل نادر ممکن است واکنش آلرژیک به بوتاکس داشته باشید. نشانه­های آن می­تواند شامل کهیر، تنگی نفس یا ادم بخش تحتانی پا باشد.

گرچه مورد تایید شده­ای از گسترش بوتاکس به دیگر قسمت­های بدن وجود ندارد، اما این حالت امکان­پذیر بوده و کشنده است و لیبل دارویی این هشدار را گوشزد کرده است. اگر این علائم را دیدید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید: مشکلات بینایی، ضعف عضلانی، مشکل در صحبت کردن یا بلع، بی­اختیاری ادرار و مشکل در تنفس

منابع:

https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/botox-for-migraine/

https://www.webmd.com/migraines-headaches/botox-migraines

https://www.hopkinsmedicine.org/health/treatment-tests-and-therapies/botulinum-toxin-injectables-for-migraines#:~:text=Licensed%20medical%20professionals%20treat%20migraines,more%20migraine%20days%20per%20month

اشتراك گذاری نوشته


ثبت نوبت و مشاوره آنلاین