دکتر خوب برای درمان ام اس

دکتر خوب برای درمان ام اس

دکتر خوب برای درمان ام اس

ام اس چیست؟

دکتر خوب برای درمان ام اس – مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری مزمن است که سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) را درگیر می کند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن شما به میلین، که لایه محافظ اطراف رشته های عصبی است، حمله می کند.و باعث دمیلینه شدن آن ها می‌گردد.

ام اس باعث التهاب و ضایعات موقتی می شود. همچنین می تواند منجر به ضایعات ماندگار ناشی از بافت اسکار در غلاف فیبر های عصبی شود که می تواند ارسال سیگنال به بقیه بدن را برای مغز دشوار کند.

هیچ درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد، اما می توان علائم را کنترل و مدیریت کرد.

علائم ام اس چیست؟

افراد مبتلا به ام اس طیف وسیعی از علائم را تجربه می کنند. با توجه به ماهیت بیماری، علائم می تواند در افراد مختلف بسیار متفاوت باشد.
علائم افراد همچنین می توانند از نظر شدت سال به سال، ماه به ماه و حتی روز به روز تغییر کنند.

در اینجا به برخی از شایع ترین علائم مرتبط با ام اس اشاره می کنیم.

  1. خستگی

بر اساس گزارش انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس (NMSS) حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به ام اس گزارش داده اند که دچار خستگی هستند. خستگی ناشی از ام اس می تواند انجام کارهای روزمره را برای شما دشوارتر کند.

  1. مشکل در راه رفتن

مشکل در راه رفتن ممکن است با ام اس به دلیل موارد زیر رخ دهد:

  • بی حسی در پاها
  • مشکل در تعادل
  • ضعف عضلانی اسپاستیسیته و یا انقباضات عضلانی
  • مشکل در بینایی

مشکل در راه رفتن همچنین می تواند منجر به آسیب در صورت زمین خوردن فرد شود.

  1. مشکلات بینایی

مشکلات بینایی اغلب یکی از اولین علائم برای بسیاری از افراد مبتلا به ام اس است. مشکلات بینایی ممکن است یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار دهد. این علائم مکن است موقت باشد و به صورت مکرر تکرار شوند یا با گذشت زمان بدتر شوند.  همچنین می توانند به طور کامل برطرف شوند.برخی از مشکلات رایج بینایی مرتبط با ام اس عبارتند از:

  • التهاب عصب بینایی که می‌تواند باعث درد یا تاری دید در یک چشم شود
  • دوبینی یا دید دوگانه
  • نیستاگموس یا حرکات غیرارادی چشم ها
  • نابینایی
  1. مشکلات گفتاری

ام اس باعث ایجاد ضایعاتی در مغز می شود که می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد. این مشکلات گفتاری که به نام دیس آرتری نیز شناخته می شود، می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشند.علائم گفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گفتار نامفهوم
  • “اسکن” گفتار،بسیار آهسته آهسته حرف زدن که در آن مکث های طولانی بین کلمات یا ادای هجاها درگفتار وجود دارد.
  1. سایر علائم

سایر علائم نسبتاً رایج ام اس عبارتند از:

  • درد حاد یا مزمن
  • لرزش
  • مشکلات شناختی شامل تمرکز، حافظه و مشکل در یافتن کلمات
  • مشکلات جویدن و بلع
  • مشکلات مربوط به خواب
  • مشکل کنترل مثانه و ادرار

تشخیص ام اس

اغلب یک متخصص مغز و اعصاب، برای تشخیص نیاز به انجام معاینات عصبی دارد. همچنین در مورد سابقه بالینی شما با شما صحبت خواهند کرد و یک سری آزمایشات دیگر را برای تعیین اینکه آیا به ام اس مبتلا هستید یا خیر، درخواست خواهند کرد.

برخی آزمایش های تشخیصی  شامل موارد زیر است:

 

MRI scan : استفاده از MRI با کنتراست به پزشک شما امکان می‌دهد ضایعات فعال و غیرفعال را در سراسر مغز و نخاع تشخیص دهد.

کشیدن آب نخاع و نمونه برداری (پنکسیون کمری): پزشک ممکن است برای یافتن ناهنجاری‌ها در مایع نخاعی،lumbar puncture را تجویز کند. این آزمایش می تواند به رد بیماری های عفونی کمک کند.

آزمایش خون: پزشکان آزمایش‌ خون را برای کمک به رد سایر احتمالات و علل بیماری‌هایی که علائم مشابه دارند  درخواست میکنند.

و …

برای تشخیص ام اس نیاز به شواهدی است که  از بین رفتن غلاف اطراف فیبرهای عصبی (یا دمیلینه شدن) در زمان های مختلف در بیش از یک ناحیه از مغز، نخاع یا اعصاب بینایی را تایید کند.

تشخیص ام اس همچنین مستلزم رد سایر شرایطی است که علائم مشابهی دارند. بیماری لایم، لوپوس و بیماری شوگرن تنها چند نمونه از این بیماری ها هستند.

انواع ام اس کدام اند؟

  1. سندرم یک علامت مجزای بالینی (CIS)
  2. عود کننده و فروکش یابنده
  3. پیشرونده اولیه
  4. پیشرونده ثانویه

CIS . 1

CIS یک وضعیت پیش مقدمه از MS است که شامل ۱ قسمت از علائم است که حداقل ۲۴ ساعت طول می کشد. این علائم به دلیل دمیلیناسیون در CNS اتفاق می افتد.

اگرچه این علامت مشخصه ام اس است، اما برای تشخیص سریع کافی نیست. برخی پزشکان در این مرحله درمان را شروع می‌کنند و برخی تا حمله بعدی بیماری منتظر میمانند.

  1. ام اس عود کننده- فروکش کننده (RRMS)

ام اس عودکننده- فروکش کننده (RRMS) شامل عودهای واضح از فعالیت بیماری و به دنبال آن بهبودی است. در طول دوره های بهبودی، علائم خفیف هستند یا وجود ندارند، و پیشرفت خفیف تا متوسط ​​بیماری وجود دارد.
RRMS رایج‌ترین شکل MS در شروع است و حدود ۸۵ درصد از موارد را تشکیل می‌دهد.

۳ . ام اس پیشرونده اولیه (PPMS)

اگر MS پیشرونده اولیه (PPMS) داشته باشید، عملکرد عصبی از شروع علائم به تدریج بدتر می شود.با این حال، دوره های کوتاهی از ثبات در وضعیت بیماری ممکن است رخ دهد.

  1. ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS)

MS پیشرونده ثانویه (SPMS) زمانی اتفاق می‌افتد که ام اس عود کننده_ فروکش کننده  به شکل پیشرونده تبدیل می‌شود. ممکن است علاوه بر ناتوانی یا بدتر شدن تدریجی عملکرد، عودهای قابل توجهی داشته باشید.

MS شما ممکن است تغییر کند و تکامل یابد – برای مثال، تبدیل از نوع RRMS به SPMS.

شما در هر زمان فقط یک نوع ام اس میتوانید داشته باشید، اما دانستن و تشخیص دقیق اینکه چه زمانی بیماری به شکل پیشرونده ام اس تغییر می کند،  ممکن است دشوار باشد.

کیفیت زندگی شما با ام اس به علائم و میزان پاسخ شما به درمان بستگی دارد. اما اگرچه این بیماری غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند بدون هشدار قبلی تغییر مسیر و ماهیت دهد، به ندرت کشنده است.

اکثر افراد مبتلا به ام اس ناتوانی شدید را تجربه نمیکنند و به زندگی عادی شان ادامه می دهند.

منبع مقاله 

اشتراك گذاری نوشته


ثبت نوبت و مشاوره آنلاین