میگرن و درمان آن با تزریق بوتاکس

میگرن و درمان آن با تزریق بوتاکس

میگرن و درمان آن با تزریق بوتاکس

یکی از چالش برانگیزترین جنبه های زندگی با میگرن، زندگی با درد است. در حالی که داروهای زیادی وجود دارند که نشان داده اند ناراحتی و درد ناشی از آن را کاهش می دهند، تغییراتی در شیوه زندگی نیز وجود دارد که می تواند دفعات و شدت میگرن را کاهش دهد. از تکنیک های آرام سازی و شناخت درمانی گرفته تا یوگا و مدیتیشن. امروزه نیز تزریق بوتاکس به عنوان شیوه نوین دیگری برای تخفیف یا پیشگیری از درد به این درمان ها اضافه شده است.

درک گزینه های مختلف درمان و انتخاب بهترین شیوه آن،   گامی مهم برای یافتن تسکین طولانی مدت می باشد.

انواعی از درمان های رفتاری و تاثیر آن هابر میگرن

تمرین تمدد اعصاب،تمرین  بیوفیدبک و مدیریت استرس به طور گسترده در دو دهه اخیر برای پیشگیری و کنترل میگرن مورد توجه قرار گرفته است. توجه کنید که این درمان‌ها معمولا برای پیشگیری از میگرن هستند، و اگر علائم شما از قبل  شروع شده باشد،  لزوماً به کاهش علائم  میگرن شما کمک نخواهند کرد. و همچنین این درمان ها  برای همه کار نمی کند و  به ویژه برای کسانی که با اضطراب یا افسردگی زندگی می کنند، یا کسانی که دوست دارند کمتر دارو مصرف کنند موثر است.

یکی از درمان های نوین و شاید کمتر شناخته شده که در سال های اخیر کمک شایانی به تسکین درد های میگرنی کرده، تزریق بوتاکس است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آنچه باید در مورد میگرن و بوتاکس بدانید:

همه ما درباره بوتاکس شنیده‌ایم که سال هاست مسئول پیشانی های صاف بازیگران در هالیوود است. اما بوتاکس برای بسیاری از افرادی که از بیماری های مزمن پزشکی رنج می برند نیز درمان و تسکین دهنده است. در سال ۲۰۱۰، بوتاکس برای استفاده در میگرن مزمن تایید شد و بسیاری از بیماران موفقیت آمیز بودن درمانشان را گزارش کرده اند.

قبل از در نظر گرفتن بوتاکس به عنوان درمان چه چیزی مهم است که باید بدانید؟

ü  چه نوع سردردی به بوتاکس بهتر پاسخ می دهد؟

بوتاکس مورد تایید FDA فقط برای میگرن مزمن است که به معنی سردرد در ۱۵ روز یا بیشتر در ماه است. دکتر اندرو بلومنفلد، مدیر مرکز سردرد کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «هرچه سردردها بیشتر باشد، بوتاکس بهتر عمل می‌کند». بوتاکس برای بیمارانی که کمتر از ۱۵ روز در ماه سردرد دارند توصیه نمی شود.

ü  بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوعی سم بوتولینوم است، یک نوروتوکسین تولید شده توسط باکتری که باعث بوتولیسم می شود. زمانی که سم بوتولینوم به عنوان بوتاکس ، خالص شده و در دوزهای کوچک و ایمن در نواحی خاص مورد استفاده قرار می گیرد، به طور موقت انقباضات عضلانی را برای تقریباً ۳ ماه کاهش می دهد.

ü  بوتاکس چگونه کار میکند؟

بوتاکس در اطراف فیبرهای درد که در سردرد نقش دارند تزریق می شود. بوتاکس وارد انتهای عصبی اطراف محل تزریق می شود و از انتشار مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد جلوگیری می کند. این امر از فعال شدن شبکه های درد در مغز جلوگیری می کند.

بوتاکس از سردردهای میگرنی قبل از شروع جلوگیری می کند، اما اثربخشی آن به زمان نیاز دارد. دکتر اندرو بلومنفلد می گوید: «من برای به حداکثر رساندن تأثیرات به درمان دوم و سوم نگاه می کنم. بیماران در تعداد سیکل های درمانی افزایش یافته، تأثیرات بیشتری را از درمان بوتاکس خواهند دید.

ü  طول مدت درمان :

 یک درمان معمولا ۱۰ تا ۱۲ هفته طول می کشد و بیماران گزارش دادند که دو بار درمان با بوتاکس تعداد روزهای سردردشان را تقریباً ۵۰ درصد کاهش می دهد.

ü  چه کسانی از بوتاکس استفاده  کنند؟

FDA استفاده از بوتاکس را برای درمان میگرن مزمن در بزرگسالان ۱۸ ساله یا بالاتر تایید می کند. اگر بوتاکس برای کودکان یا نوجوانان استفاده شود، به عنوان یک درمان “خارج از برچسب یا استاندارد” در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که یک پزشک می تواند آن را تجویز کند، اما شرکت های بیمه ممکن است هزینه آن را پرداخت نکنند.

ü  چگونه دکتری را بیابیم که میگرن را با بوتاکس درمان می کند؟

اگر می خواهید درمان با بوتاکس را برای میگرن امتحان کنید، باید به دنبال متخصص سردرد یا متخصص مغز و اعصاب باشید. دکتر لورا بنکس، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی Natividad، پیشنهاد می کند که از پزشکان تان بپرسید که کجا یاد گرفته اند بوتاکس تزریق کنند و چند بار آن را تزریق کرده اند و چقدر سابقه دارند.  او می گوید: «شما به دنبال تجربه زیادی هستید. دکتر اندرو بلومنفلد پیشنهاد می کند که از قبل از پزشکان بپرسید که چه مقدار دوز بوتاکس تزریق خواهند کرد و کجا تزریق انجام می شود.

ü  درمان چگونه است؟

زمانی که اولین درمان بوتاکس خود را دریافت کردید، انتظار داشته باشید که مدت زمان تزریق حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد. پزشک از یک سوزن بسیار کوچک استفاده می کند . او مقدار کمی بوتاکس را به عضلات کم عمق پوست تزریق می کند. هر درمان معمولاً شامل ۳۱ تزریق در هفت ناحیه کلیدی سر و گردن است.

ü  عارضه جانبی:

شایع ترین عارضه جانبی تزریق بوتاکس، درد گردن است و توصیه می کنیم از کیسه یخ برای کاهش ناراحتی استفاده کنید.

ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا حداکثر تأثیر درمانی بوتاکس را مشاهده کنید. در عین حال، می توانید خوردن داروهای معمولی خود را بدون خطر تداخل دارویی ادامه دهید.

 لینک مقاله

اشتراك گذاری نوشته


ثبت نوبت و مشاوره آنلاین